Vés al contingut

març 24, 2026

La taula institucional del Pla d’Educació i Convivència fa balanç i planteja nous reptes

Balanç del 2025 i nous reptes per enfortir el treball comunitari a Santa Eugènia i Can Gibert

El passat dimarts 17 de març va tenir lloc la Taula Institucional del Pla d’Educació i Convivència, el Pla comunitari de Santa Eugènia i Can Gibert, que agrupa les principals entitats dels nostres barris, les persones tècniques que treballen al sector i els regidors i regidores de les diverses àrees implicades. Es tracta de fer balanç de les actuacions de l’any anterior, en aquest cas del 2025, i alhora plantejar els principals reptes per a aquest any 2026. Amb la rendició de comptes i les partides pressupostàries per a dur-ho a terme. 

En aquesta ocasió vam ser una trentena de persones, presidida per la regidora de Serveis Socials, Núria Riquelme que en començar es va disculpar per la demora de la convocatòria de la Taula, i alhora va agrair la feina feta i la participació de tots els assistents. Per part de l’AVV de Santa Eugènia i vam participar la Imma Ramon com a presidenta i jo mateix en representació de la Junta. En aquesta ocasió, era la primera Taula coordinada per la nova directora del Centre Cívic Isabel López i es va tenir un reconeixement per la tasca realitzada per l’anterior directora Marta Roura. 

La primera qüestió que es va posar a consideració van ser uns canvis en l’estructura organitzativa del propi Pla. Principalment convertir la comissió d’Espais Públics en una nova Taula de Treball per fer-la més permanent. També fer sortir el projecte Monar’t de la Taula de Nous Reptes ja que es tracta d’un projecte ja consolidat.  I subdividir la Taula de Barri Educatiu: un per l’àmbit més pròpiament escolar de 0 a 16 anys i l’altra per l’Educació al llarg de la Vida per fer més incidència en l’educació post-obligatòria, l’educació d’adults i la inserció sociolaboral.  Cada Taula estarà coordinada per una persona tècnica i una persona provinent d’una entitat veïnal. 

Després es va fer un repàs Taula per Taula de les accions realitzades i dels objectius i projectes a realitzar, com es pot veure en el document adjunt.

Per part de l’AVV de Santa Eugènia vam insistir en que el Calendari Comunitari sigui el que coordini i validi totes les actuacions que es pugui fer com a PEiC. També en la importància de reforçar les accions i recursos en l’Espai Públic ara que es comencen a veure bons resultats en les estratègies aplicades aquests darrers anys i no només a l’estiu, sinó durant tot l’any. I en reivindicar més aportació econòmica per part del Departament d’Educació per les accions de suport a l’èxit educatiu tant dins de les escoles i instituts, com en les activitats educatives fora de l’escola. I més ara que amb la renúncia dels concerts econòmics dels centres Bell-lloc i Les Alzines molt d’aquest alumnat haurà de ser atès en el nostre sector i s’allibera un muntant econòmic important que amb tota lògica i justícia haurà de revertir en el nostre sector. En aquest sentit vam reivindicar que s’apliquin les mesures que planteja la Sindicatura de Greuges en el Pacte Educatiu de la Zona de Santa Eugènia i Sant Narcís de Girona que s’ha elaborat a instàncies de la nostra AVV i amb l’acord de l’Ajuntament de Girona i el Departament d’Educació. Així mateix vam reivindicar que es mantingui i es doti d’equipament el Centre de Formació d’Adults (CFA) molt necessari als nostres barris.

Es va aprovar el pressupost del 2026 que permet que es puguiconfeccionar el Conveni a través del que les diverses entitats rebrem l’assignació acordada en les Taules de treball. En aquest apartat va arribar la primera concreció no esperada, i és que l’Ajuntament ha decidit posar 10 mil euros més al pressupost global del PEiC. Feia temps que es reclamava un increment de dotació ja que des de fa 15 anys, el 2011, el pressupost s’ha estancat en 90 mil euros globals.  És òbviament un increment petit, però els regidors i regidores de l’Ajuntament van voler argumentar que és un gest per indicar la seva aposta favorable al PEiC i que la consideren una eina útil pel desenvolupament del treball comunitari a Santa Eugènia·Can Gibert

Així mateix insistits per la nostra AVV els regidors van acceptar de realitzar dues taules institucionals a l’any, en lloc d’una com fins ara. Aquesta la vam considerar la reivindicació comuna i prioritària en els equips motors de preparació. Ja que introduint una Taula Institucional a la tardor, setembre-octubre, permet definir més clarament les prioritats del curs que ha de començar i negociar les partides pressupostàries adequades en la confecció dels pressupostos municipals que s’han d’acabar aprovant en el ple de l’Ajuntament.  Esperem que realment sigui una millora. 

Autor: Albert Quintana i Oliver, representant de l’AVV de Santa Eugènia a la Taula Institucional del PEiC.
Compartir l'article

Articles relacionats