El dimecres 15 d’abril, la Sala d’Actes de la Marfà, va acollir una necessària i esperada conversa oberta entre la ciutadania i els regidors de l’Ajuntament de Girona, Sergi Font i Sergi Cot. L’acte, impulsat per la Comissió d’Hortes de l’AVV de Santa Eugènia de Ter amb la col·laboració de la Comunalitat del Güell i altres entitats i persones amb vinculació a les hortes, tenia l’objectiu de posar sobre la taula les demandes històriques recollides a la primera trobada d’octubre. La reunió va servir per constatar que, si bé hi ha projectes a llarg termini per endreçar l’espai, el veïnat pateix greus problemes en el present.
El diàleg es va estructurar en tres grans blocs temàtics que concentren les preocupacions dels veïns, veïnes i hortolans.
1. El Taller de la Marfà i la figura d’una persona referent
Les demandes i preguntes de la ciutadania: Una de les importants demandes veïnals és que el futur ús del nou Taller de la Marfà, a més de funcionar com un edifici municipal, serveixi per acollir una figura especialista de referència que centralitzi els dubtes, faci mediació i garanteixi la bona convivència: sortint a fer activitat a l’exterior. Es va posar d’exemple l’associació Milfulles, que a través d’una subvenció de l’Ajuntament de Salt, dirigeix l’activitat d’una persona referent anomenada «guarda aigües” que volta i vetlla per les necessitats dels hortelans/es, malgrat que la seva continuïtat és incerta.
Les respostes de l’Ajuntament:
- Les obres es reprendran aviat: El regidor Sergi Font va explicar que les obres del Taller es van haver d’aturar per fer un informe tècnic per garantir que la passera metàl·lica que facilita travessar la sèquia, situada sobre les antigues turbines, aguanti el pas de la maquinària de l’obra. Està previst que els treballs es reprenguin en un mes i mig i s’allarguin un any si no hi ha noves adversitats.
- Falta de pressupost per a recursos humans: L’Ajuntament va admetre que el finançament europeu del projecte Menja’t Girona només contempla rehabilitar l’edifici, però no inclou recursos humans per contractar personal que gestioni l’espai i faci atenció a l’exterior.
- Sense figura jurídica: El regidor Sergi Cot va afegir un detall clau: l’Ajuntament mai ha establert oficialment el «Servei de les Hortes». Fins que això no s’aprovi en un ple, no es poden crear places de treballadors municipals exclusius per a aquesta funció.

2. El nou Reglament, la sobirania alimentària i l’espinós futur de l’aigua
Històricament, l’Ajuntament de Girona no ha tingut un marc jurídic específic per gestionar el dia a dia de les hortes, fet que dificulta el control de l’incivisme. A això s’hi suma l’actual emergència climàtica i les sequeres severes, que obliguen a replantejar com es cultiva i, de manera molt polèmica, com es gestiona l’aigua. A més, el consistori vol emmarcar aquest nou Reglament dins de l’estratègia de la ciutat comestible i d’un projecte ampli de sobirania alimentària, per tal que Girona recuperi la capacitat de produir i aprofitar aliments als seus propis barris.
Les demandes i preguntes de la ciutadania:
Parcel·les abandonades i abocadors: Es va denunciar l’existència de parcel·les cedides a entitats que han estat abandonades i han quedat plenes de plàstics i runes sense cap mena de control, i es va exigir claredat sobre com tractar la terra.
Crítica i rebuig a la possibilitat d’assecar la Sèquia Monar: Diverses intervencions van criticar el pla de tancar el rec a manta per la sèquia. Van alertar que posar l’aigua en canonades assecarà el subsòl, empitjorarà la sequera i destruirà un corredor biològic ple de vida (crancs, anguiles i algues).
Les respostes de l’Ajuntament:
- El Reglament, llista aquest any: L’Ajuntament es va comprometre a compartir el Reglament d’Horts Urbans i intentaran aprovar-lo aquest any 2026. Aquest document serà l’eina legal que establirà criteris d’agricultura agroecològica i imposarà sancions a qui tingui les parcel·les brutes o faci pràctiques no permeses.
- L’aigua anirà per canonades: Amb el suport de la Comunitat de Regants, es va confirmar que entre 2029 i 2031 la Sèquia Monar deixarà de ser la via principal de rec. Venim d’una sequera duríssima i Europa exigeix eficiència: un tub pressuritzat permetria estalviar fins a un 80% d’aigua. La sèquia quedarà reduïda a un corredor biològic amb un cabal mínim per mantenir la biodiversitat.
3. Incivisme, manteniment i accessos incontrolats
Les Hortes de Santa Eugènia són un espai rústic i agrícola que, per la seva proximitat a la ciutat, s’utilitza intensament com un parc urbà. Aquesta realitat genera greus problemes de convivència, acumulació de deixalles i xocs de seguretat diaris.
Les demandes i preguntes de la ciutadania:
- Accessos oberts de bat a bat: Veïns de la zona de la Marfà van denunciar que les pilones d’entrada fa anys que estan espatllades. Això permet que cotxes aliens hi aparquin, facilitant abocaments de runa i robatoris. També es va alertar del perill de motos i patinets elèctrics circulant a gran velocitat per escurçar camí.
- Brutícia i manteniment: Les queixes per caques de gos sense recollir, falta d’esporgada i zones brutes van ser la tònica. També es va criticar que les noves taules de pícnic s’haguessin posat totes mirant cap a la mateixa direcció, com si fos una aula, limitant el seu ús social.
Les respostes de l’Ajuntament:
- Noves pilones properament: El regidor de barri Sergi Font va explicar que el contracte de manteniment de les pilones de la ciutat portava anys caducat, però fa poc s’ha adjudicat un de nou. L’Ajuntament s’ha compromès a prioritzar la reparació dels accessos a la Marfà durant aquest any per tallar el pas a vehicles no autoritzats.
- Trucar al 092 davant l’incivisme: El consistori va demanar als veïns que no dubtin en trucar a la Policia Municipal (092) per deixar registre oficial dels conflictes i forçar més patrullatges. Van recordar que no s’hi poden fer «pipicans» tancats perquè el sòl és agrícola, i van defensar les intervencions d’aquest any: s’han posat 40 casetes de fusta i aquest mes es reparen les comportes de la sèquia per aturar les pèrdues d’aigua.
Conclusions, acords i propers passos
La trobada va servir per fer aflorar l’alt grau de coneixement i estimació de la ciutadania cap a les hortes. Per no perdre l’impuls del diàleg, es van prendre els següents compromisos:
- Trobada de tardor: Es convocarà un nou acte obert entre novembre i desembre perquè el veïnat pugui analitzar i valorar l’esborrany del futur Reglament d’Horts Urbans abans de la seva aprovació.
- Viabilitzar la figura del referent: Des de la Comissió d’Hortes es continuarà reclamant i estudiant com fer possible que hi hagi recursos humans treballant in situ a les hortes.
- Necessitat de diàleg constant: S’ha exigit a l’Ajuntament una intermediació molt més propera. Cal que els tècnics trepitgin el terreny de manera regular per recollir de primera mà problemes urgents com l’estat dels arbres o les fuites d’aigua i sobretot, que contestin les demandes.
Les hortes de Santa Eugènia necessiten més que grans promeses futures; reclamen accions decidides d’avui. Continuem implicades!


